کلاس پژوهش
?پایهی پیشدیستان تا ششم ابتدایی
?پایهی پیشدیستان تا ششم ابتدایی
پژوهش فعالیتی هدفمند برای رسیدن به شناختی روشنتر از مفاهیم پیرامون ماست و از آنجا که جهان با سرعتی غیر قابل توصیف به سوی پیشرفت و تکنولوژی حرکت میکند لزوم این دانش بیش از پیش احساس میشود. اجرای برنامه پژوهش در مقطع ابتدایی میتواند کودکان را به نگاهی دوباره و تفکری دیگر درباره پیرامونش دعوت و روحیه کند و کاو را در آنان نهادینه کند و به آنها طعم تفکر از راه شنیدن و دیدن دقیق اطراف خود را بچشاند؛ شاید راه به دست آمدن یک پژوهش درست و یک پژوهشگر موفق و راستین تنها در ایجاد زمینههای درست تفکر در افراد باشد که این امر مهم به جز در آموزش از پایه به آنها، اتفاق نخواهد افتاد .
مراحل آموزش شیوه یک تفکر، که میتواند به پژوهشی حقیقی تبدیل شود، به این شرح است:
▫ درست دیدن و شنیدن
▫ ایجاد سوال
▫ جمعآوری اطلاعات پیرامون آن مقوله
▫ شکل گرفتن یک فرضیه
▫ پیدا کردن راهحلهای موجود برای بسط و آزمایش متغیر های آن و …
◻ ماهیت یک پژوهش بیش از حاصل آن در چگونگی روند آن است. وقتی که کودک با آموزشهای لازم موضوع پژوهش خود را بر حسب نیاز و دید واقعی خود به اطراف به دست آورد (مرحله درست دیدن و شنیدن) ، آنگاه چیدمان مراحل بعدی آن نیز از یک روند درست، در درون او، شکل خواهد گرفت (ایجاد و سوال و …) و این صرفا بدون ایجاد زمینههای آموزشی و پژوهشی امکان پذیر نیست.